Dela i dina nätverk

I söndagens SvD, (ledarsidan 31 maj, 2015) ser jag rubriken ”Mödrar som gör söner” och jag tänker, Tove Lifvendahl hann före mig! Och jag läser men ser att artikeln handlar om Jenny Nordbergs bok, ”De förklädda kvinnorna i Kabul” (Albert Bonnier förlag, 2014) och jag inser att Lifvendahl behandlar ett annat ämne. Eller? Boken är en sorglig historia om flickor i Afghanistan som kläs ut till pojkar, något som ger modern och hela familjen en helt annan status gentemot grannar och samhället. Att ha en son är status, flickor är andra klassens medborgare.

Jag funderar på Sverige. Vem eller vilka gör söner och män i vårt land? Vi alla tillsammans. Absolut. Och så klart Det Otäcka Internet. Dataspel. Media. Jovisst. Men vem och vilka möter våra barn dagligen i timmar? Förskolebarnen alltså. Ja inte är det män i alla fall. Skolverket visar på skrämmande siffror: I förskolan är 96% av pedagogerna kvinnor och inom grundskolan är 76% av lärarna kvinnor (vi misstänker att siffran är högre i 1-6, män brukar dyka upp i 7-8 och i gymnasiet) och 65%. av alla skolledare är kvinnor. Skrämmande siffror? Ja det är det om vi ska tro på forskningsrapporter som säger att barn är som mest påverkbara fram till 10-12 års ålder och därför behöver dom möta båda könen tidigt för att få en balans när det gäller kvinnligt och manligt agerande. Vi brukar ju anse att förebilder är viktiga och naturligtvis är dom som viktigast i tidig ålder.

Detta ställer ju enorma krav på kvinnorna på förskolan och i 1-6 klasserna och vi hoppas att dom har gedigna kunskaper i genus. Annars fostras ju en ny generation riktiga karlar och riktiga kvinnor. Eller?

Det är betydligt lättare att få in jämställdhetstänk i ”oförstörda” hjärnor och innan du kommer in i den där ledningsgruppen eller styrelsen som är alla våras våta dröm och mål (obs sista kommentaren är ironi). Det som sitter i ryggmärgen sitter och vi kan producera fakta och forskning tills vi blir blåa i trynet. Det som vi lärt i tidiga år går altid före fakta. Och kommer vi inte ”åt” de små, så blir förändringarna senare i arbetslivet marginella – om vi inte lagstiftar förstås. Om allt. Så hur mycket ska vi reglera?

Så vem gör de nya männen? Dom där som är helt olika den förra gamla unkna generationen som jag tillhör. Och hur får vi in männen i skolvärlden? Högre löner? Är pengar det enda som kan intressera män alltså? Och om dom kommer in, dessa män, då hoppas vi att dom inte är av den gamla sorten med en förlegad mansbild och med att dom har stora kunskaper kring människor och mänskligt agerande.

ANNONS

Mer att utforska

Klara K-dagen

Klara K-dagen 2024

Framtidens ledarskap Ärligt talat, kommer ännu en stor omorganisation att lösa era problem eller är det något skav som ni försöker undvika? Och hur ska vi hantera den nya generationen

Nyheter

10 Trender som formar framtidens ledarskap

Klara Ks ledarskapspanel har tillsammans spanat fram hur vi kan framtidssäkra vårt ledarskap utifrån trender av både nationell och global karaktär. Har du till exempel koll på generation genväg eller

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR