Dela i dina nätverk

Det bjuds på saltinbakad oxfilé. Lena PH, Pernilla Wahlgren och deras Milf-gäng sitter vid bordet bredvid och stämningen är hög där på restaurang Teatergrillen i den pulserande Stockholmsnatten. Flott ska det vara när vi firar vår vän i finansvärlden som just fyllt år.

Själv funderar jag på vad det var jag sa.

Eller om det var sättet jag sa det på.
Något var det som fick Födelsedagsbarnet att tappa humöret och öppet deklarera att han ville sätta punkt för vårt samtal.

Nog vet jag att religion och politik är tabuämnen vid så här flotta tillställningar.

Men vi pratade ju bara om mitt jobb. Och om hans.

Och det är nog där skon klämmer för det är ju helt omöjligt att isolera diskussionen om hur företagen prioriterar och hur näringslivet beter sig från resten av samhället.

Det blir politik.

Vår dispyt handlade om i vilken ände man ska börja.

Det finns två skolor.

Min vän Födelsedagsbarnet tillhör skolan som strikt utgår från äganderätten som värdeideologi; definitionen av företagens syfte är att skapa värdetillväxt för sina ägare.

Skapa värde. Bygga tillväxt. Och utveckla verksamheten.

I den ordningen och självklart med hänsyn tagen till lagar och regler för marknad, arbetsrätt och miljökrav.

Ordning och reda på fabriken alltså.

När värdetillväxten väl är tryggad kan vi börja diskutera hur företaget kan ge tillbaka till samhället och bidra till att utveckla vår gemensamma livsmiljö.

I min skola gör man allt samtidigt.

Parallellt med att trygga tillväxt, skapa sysselsättning, betala skatteintäkter, följa lagar, affärsutveckla och minimera verksamhetens negativa påverkan på miljö och omgivande samhälle behöver företagen också bidra till en positiv samhällsutveckling i sitt dagliga värv.

Och detta måste ske under resans gång. Innan målgång och bokslut. Och inte, som min vän Födelsedagsbarnet hävdar, som en konsekvens av företagens värdeskapande verksamhet.

Jag menar att det är dags att vakna.

Ökad transparens gör att det inte finns någonstans att gömma sig längre.

Företagen måste bottna i sin egen verklighetsbeskrivning vid varje tänkbart möte och vid varje given tidpunkt. Om företagets dyrköpta corporate story-telling inte stämmer överens med verkligheten spelar det väldigt liten roll hur mycket företaget än ger tillbaka av sin vinst, hävdar jag med emfas.

Det visar inte minst dramatiken som följde alla avslöjanden om hygienföretaget SCA:s svågerpolitik och användande av privatflyg, fortsätter jag.

Att vd och styrelseordförande får sparken vittnar om den normförskjutning som skett i omgivningens acceptans.

Det är tydligt att det inte längre räcker med att hänvisa till revisionsrapporter och formella åtaganden för hur man beter sig. Man måste bottna i den verksamhet som pågår, och kartan måste stämma överens med verkligheten – för alla inblandade.

I det sammanhanget kommer tvivelaktiga affärer i utlandet, vidlyftiga bonusar eller bristande jämställdhet på hemmaplan aldrig kunna kompenseras av antalet SOS Barnbyar företaget byggt upp eller hur det går för tjejlaget i knatteligan som de sponsrar.

För att vara långsiktigt framgångsrik behövs en förståelse för hur företagen och deras samhällsengagemang byggs från grunden, och hur dessa två processer hänger ihop över tiden.

Vid det här laget har tjejbordet bredvid brutit taffeln och börjat diskutera hur de ska sitta för att alla ska synas i bild på den obligatoriska Kändisselfien. Min snygga karl får hedersuppdraget att knäppa bilden och det är nu jag säger det där som får Födelsedagsbarnet att ilskna till.

För någonstans kan jag inte låta bli att undra och nog förstår jag att frågan provocerar.

Men om du behöver ge tillbaka, finns det inte en risk att du tog för mycket?

ANNONS

Mer att utforska

Klara K-dagen

Klara K-dagen 2024

Framtidens ledarskap Ärligt talat, kommer ännu en stor omorganisation att lösa era problem eller är det något skav som ni försöker undvika? Och hur ska vi hantera den nya generationen

Nyheter

10 Trender som formar framtidens ledarskap

Klara Ks ledarskapspanel har tillsammans spanat fram hur vi kan framtidssäkra vårt ledarskap utifrån trender av både nationell och global karaktär. Har du till exempel koll på generation genväg eller

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR