Vem ansvarar för attityderna?

Dela i dina nätverk

Det ilar som tandvärk i mig varje gång en kvinna lutar sig fram och liksom i förtroende viskar:

Men ska vi vara riktigt ärliga så är det ju ändå kvinnor som står i vägen för andra kvinnor i karriären.

I femton år har jag jobbat med jämställdhetsfrågor och just den är den mest seglivade av alla myter som cirkulerar. Den är svår att motbevisa och är i sitt uttalande nästan ett bevis på sig själv. Men den rymmer så mycket självförakt och framförallt är den ointressant som förklaringsmodell.

Uttalandet antyder att det är kvinnors beteende som är den enda förklaringen till ett ojämställt samhälle, medan männen kan fortsätta att styra världen.

Om kvinnor vore annorlunda så skulle allt våld mot kvinnor upphöra. Om kvinnor vore annorlunda skulle löneskillnader och fattigpensionärer gå upp i rök. Om kvinnor vore annorlunda hade inte gubbarna i Handelsbankssfären åkt på jaktresor…

Men nu är inte livet en skolgård med en ständig tjejerna-mot-killarna-lek, där det enda vi tjejer behöver göra är att sälla oss till killaget för att vara vinnare.

Ansvaret ligger inte i könet. Det ligger hos makten.

Ingen föds med genusglasögon, utan all kunskap vi har i frågorna om ojämställdhet har vi tillskansat oss och det åligger alla med makt att skaffa sig den.

I Sverige har vi kommit långt med lagstiftning som hindrar ojämställdhet och möjliggör jämställdhet. Organisationer jobbar hårt med att professionalisera processer för att se till att alla får samma möjligheter.

Men vem tar ansvar för attityderna?

Kanske är det dags för företag att anställa en CNO (Chief Norm Officer) som har till ansvar att utmana alla beslut ur ett normperspektiv. Att tvinga ut människor utanför normboxen och våga tänka nytt. Tänk till exempel det ledningsgruppsmöte när alla har bytt kön för en dag. Hur skulle diskussionerna gå till om männen hade läppstift och kjol och kvinnorna slips och kavaj?

Eller om man helt bytte miljö från styrelserummen med porträtten på tidigare ordföranden till pingisbordet på fritidsgården?

De flesta behöver inte gå fullt så långt för att komma utanför sin bekvämlighetszon, men poängen är att det är när vi är obekväma som vi kan få våra fördomar utmanade.

Det kan räcka med att läsa en bok om genus och ledarskap och diskutera den med sin arbetsgrupp. Att ha en värdegrundsfråga som diskussionspunkt vid varje ledningsgruppsmöte och – viktigast av allt – att ALLTID utmana schablonmässiga uttalanden som är kontraproduktiva för en normfri utveckling. Exempel på sådana är: Män kan ju inte göra två saker samtidigt. Eller: Det är kvinnor som är det största hindret för andra kvinnors karriärer.

ANNONS

Mer att utforska

Klara K-dagen

Klara K-dagen 2024

Framtidens ledarskap Ärligt talat, kommer ännu en stor omorganisation att lösa era problem eller är det något skav som ni försöker undvika? Och hur ska vi hantera den nya generationen

Nyheter

10 Trender som formar framtidens ledarskap

Klara Ks ledarskapspanel har tillsammans spanat fram hur vi kan framtidssäkra vårt ledarskap utifrån trender av både nationell och global karaktär. Har du till exempel koll på generation genväg eller

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR