Att mingla är en konstform som endast ett fåtal behärskar till fullo, där de elegant skrider fram och följsamt sköljer över en som en våg eller en behagligt smekfull sommarbris med lagom dos av lättsamhet och allvar. De flesta av oss andra får hålla till godo med stela repliker om väder och beröm av varandras klädsel.

För många är mingel förknippat med stress och osäkerhet då nästan hälften av befolkningen i västvärlden beskriver sig själva som blyga.

Men mingla bör vi annars dör vi – av tristess om inte annat.

Rent professionellt gynnar nätverkande våra affärer och för att kunna bygga nätverk behöver vi utsätta oss för mötestillfällen. Och alla kan lära sig att mingla effektivt.

Jag vet. Jag tillhör nämligen själv skaran som får ont i magen av lättsamt kallprat och konversationer utan egentlig mening eller mål. I min roll som kommunikationskonsult utvecklade jag därför en strategi för överlevnad i mingellivet som kan summeras i tre enkla steg. I senaste avsnittet av poddcasten Retoriskt! med retorikexperten Barbro Fällman och journalisterna Mattias Bergman och Andreas Utterström berättar jag hur du lägger upp din attackplan, verkställer och följer upp. Lyssna på podden här!

Upplägget funkar oavsett om det handlar om kaffepausen på seminariet, kompisens bokrelease eller rosémingel under politikerveckan i Almedalen.

Hela poängen med att utsätta sig för denna beblandning av okända och ytligt bekanta är att öppna för möjligheten att göra nya bekantskaper som kanske kan komma att utvecklas till en värdefull relation för dig i ditt liv.

Lathund för mingellivet i tre steg

Steg 1: Förberedelse är a och o

Innan du går på en tillställning bör du ha ett svar på följande frågor:

Vem är jag – vilken roll har jag?
Vilka vill jag möta?
Och varför?

Frågan vem du är avgörs delvis av i vilken roll du bjudits in till tillställningen. Är det professionellt eller privat? Är du en medarbetare bland andra eller representerar du en hel organisation? Det avgör också vilken hatt du ska ha på dig. Nätverkshatten? Säljhatten?

>> Förbered en hiss-pitch om dig själv utifrån denna roll

Orsaken till du lägger ned så mycket tid på vem du är och vad du vill uppnå är just för att kunna släppa stressen över hur du själv ska uppfattas.

Ofta lägger vi en oproportionerligt stor del på att fundera på hur vi själva framställs i ett samtal. Om du bottnar i din egen beskrivning behöver du inte lägga din tankekraft på just det utan kan istället koncentrera dig på att lyssna och vara nyfiken på andra.

Nästa fråga handlar om vilka du vill möta och göra intryck på. Och varför. Här gäller det att göra research och kolla upp inbjudna gäster, föreläsare och medverkandelistor. Ta kontakt med arrangören och fråga.

Målet är kanske att knyta nya kontakter inom en ny bransch, få fler ingångar till ett specifikt företag eller att prata med en speciell person.

>> Läs på

Finns det några nyutgivna, intressanta rapporter om branschen eller nyheter om företaget eller har personen du vill prata med skrivit något av intresse, föreläst etc?

Kolla upp folk på LinkedIn, se vad de gjort tidigare, hur de ser ut, organisationer och företag de följer. Genom att göra din hemläxa har du med dig flera intressanta ingångar till samtal.

En annan viktig fråga att förbereda är:

>> Vilken känsla vill du förmedla?

Folk minns ju sällan vad du säger utan det handlar om hur du berör dem. Här finns lite olika knep att ta till om du verkligen är ute efter att göra intryck på dem du möter.

Gör som proffsen. Precis som stjärnföreläsarna när de kliver upp på scenen och bara sådär helt apropå börjar med att berätta om samtalet de hade med taxichauffören på vägen dit om något intressant fenomen som de sedan på ett elegant vis lyckas knyta an till ämnet för dagen.

Det handlar återigen om förberedelse. Hitta en berättelse som du kan göra till din egen och anpassa den genom att knyta an till aktuell händelse, företeelse, debatt, trend etc. Den behöver inte vara självupplevd, men det måste finnas en koppling till dig själv som du bottnar i.
Skryt inte! Historien får inte förhärliga dig eller din bedrift, bjud hellre på ett gott skratt.

>> Förbered 1-2 anekdoter

När du definierat vem du är, vilka du vill göra intryck på, och varför, får du plötsligt både mening och mål med ditt mingel. Nästa steg är att sätta din attackplan till verket.

Steg 2: Attack är ditt bästa försvar

1. Kom i tid – sondera terrängen och lägg upp en strategi. Var finns baren? Var hänger dina kollegor/vänner? Värden/värdinnan? Kan du identifiera personer som du har med på din wish-to-meet-list?

2. Bestäm dig för en riktning (ex baren, person X) och rör dig framåt i lugn takt.

3. LE, säg hej och gå gärna fram till någon som står ensam.

Det svåra är ofta att inleda och att avsluta ett samtal.

När det gäller öppningsrepliker och du inte har förberett någon research om personen kan du prata om situationen, hur du hamnat där du är. I annat fall är en komplimang ofta en bra öppning.

När du väl initierat ett samtal finns några saker att tänka på:

På sätt och vis är din exit viktigare än din inledning. Hur du lämnar personen avgör ofta hur den minns dig. Det viktiga är att avsluta samtalet innan det självdör och du står där och trampar och till slut sveper din drink som förevändning att gå till baren.

Förklara vänligt att du ska röra dig vidare och tacka för ett intressant samtal eller genom att önska vederbörande varmt lycka till med vad det nu var personen gjorde.

Önskar du istället fördjupa ert samtal föreslår du att ni utbyter kontaktinfo (visitkort eller kolla om vederbörande finns på LinkedIn) så att ni kan fortsätta er tankeväckande diskussion i ett annat sammanhang.

Steg 3: Efterspel i den riktiga världen

Väl hemma gäller det att ta tillvara på de relationer du inlett. Skriv gärna ned något av intresse från er konversation, eller gör en minnesnotering till dig själv om något du vill kolla upp etc.

Hör av dig till de kontakter du önskar fördjupa – helst inom ett par dagar.

Ett bra sätt att formalisera er relation är att skicka en LinkedInförfrågan med ett personligt meddelande. Knyt gärna an till något ni talade om och föreslå att ni ses eller mer neutralt att du gärna håller kontakten framöver.

Lycka till!


NO NO’s vid mingel


Vill du kommentera? Välkommen till vår Facebooksida.

Åsa Märs

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR