Cramo förnyar sitt samarbete med Klara K

Dela i dina nätverk

För tre år sedan sökte få kvinnor jobb på Cramo – nu kommer hälften av ansökningarna från kvinnor.
– Det handlar om att våga förändra sig, säger Ingrid Hollertz, HR-chef, som just förnyat partnerskapet med Klara K.

Maskinuthyrningsföretaget Cramo inledde ett arbete för ökad jämställdhet för tre år sedan, 2015. Den konkreta effekten kan sammanfattas i dubbelt upp på tre år. Antalet kvinnor på Cramo har ökat med 100 procent, både på ledande positioner och ute i verksamheten.

-Vi har kvinnor på ledande befattningar vi inte hade förut; distrikt, region-, produktchefer. 13 procent av ledarna är kvinnor, det är jag stolt över. 2014 var det 5 procent. Hälften av deltagarna på vår senaste interna ledarutbildning var kvinnor, säger Ingrid Hollertz.

För att få fart och inspiration i jämställdhetsarbetet blev Cramo partner till Klara K.

-Det ger en viss tyngd som förpliktigar och är en signal internt. Klara K har bidragit med värdefull kunskap och inspiration och vi har även fått konkret hjälp av Camilla Wagner som expert på området. Hon har varit ett bra bollplank åt oss på HR, som en mentor kan man säga. Vi har exempelvis bjudit in Klara K att delta i föreläsningar och filminspelningar för våra medarbetare, deltagit i Klara K-dagen och de kvinnliga nätverken.

Nu har Cramo precis förlängt sitt sponsorskap.

Ingrid Hollertz beskriver Cramos arbete i flera steg. Till att börja med satte ledningen upp strategiska och konkreta mål. 2020 ska de ha 120 kvinnor i depåverksamheten samt 20 procent kvinnor på ledarbefattningar.

-Det är viktigt att börja i ledningen, göra det till en strategisk fråga, och att sätta siffror så att målbilden blir tydlig för alla medarbetare. Våra ledare är nyckelpersonerna i jämställdhetsarbetet och har en viktig roll, exempelvis för att utveckla och medvetandegöra men också i att rekrytera nya medarbetare.

-Vi upptäckte att få kvinnor sökte våra lediga tjänster och insåg att vi behövde göra en förändring i hur vi rekryterade, berättar Ingrid Hollertz.

Cramo tittade på hur andra företag i samma situation gjort, granskade sina annonser och rekryteringsvägar, samt hur de värderar kompetens och attityder. Tidigare hade Cramo högre krav på kompetens avseende maskiner och teknisk utrustning men idag lägger de större fokus på attityd och kundbemötande. Maskinkunskap är ofta något Cramo kan utbilda sina medarbetare i.

-Vi rekryterar från flera branscher idag än vad vi tidigare gjorde, även från servicebranscher inom vård och restaurang. Nu har vi nästan hälften kvinnor som söker. Det gick på tre år, helt fantastiskt!

I början var reaktionerna lite avvaktande, men när allt fler kvinnor kom in på arbetsplatserna sattes förändringsbollen i rullning.

Cramos jämställdhetsarbete har även uppmärksammats externt. Nyligen var Ingrid Hollertz inbjuden talare på Nordbyggmässan och berättade om deras jämställdhetsarbete under rubriken ”Jämnt på jobbet” – ett branschgemensamt initiativ som initierats av Svensk Byggtjänst. Att bidra med sina erfarenheter öppnar också dörrar till nya samarbeten t ex med branschnätverk eller med kvinnonätverk hos kunderna.

-Klara K har inspirerat oss mycket i detta, säger Ingrid Hollertz.

Hon tycker att Cramo skaffat sig ”en unik position” på sin marknad, även om utmaningen att behålla de anställda är stor och kräver bra arbetsförhållanden för alla.

-Det är medarbetarna som gör skillnad för företag som vårt. Maskinerna är desamma som konkurrenternas.

Nu väntar hon på resultatet från en undersökning som gjorts på Gävle högskolas personalvetarprogram och där Cramos anställda har deltagit. Vad som kommer fram där kan påverka inriktningen framåt.

-Vi vill bygga vårt fortsatta jämställdhetsarbete på fakta. Vi ska också engagera oss mer i det branschgemensamma arbetet ”Jämnt på jobbet”.

Cramo ser också fram emot ett fortsatt gott samarbete med Klara K:

-Vi har kommit en bit på vägen med vårt jämställdhetsarbete, men vi är långt ifrån i mål. Vi har utmaningar precis som alla andra företag, säger Ingrid Hollertz.
-Vi uppskattar den inspiration och expertis Klara K erbjuder. Den bidrar till vår löpande utveckling och viljan att förnya och höja våra mål. Det gäller att orka hålla fast och inte tro att det går av sig själv.

Mer att utforska

Klara K-dagen

Klara K-dagen 2024

Framtidens ledarskap Ärligt talat, kommer ännu en stor omorganisation att lösa era problem eller är det något skav som ni försöker undvika? Och hur ska vi hantera den nya generationen

Nyheter

10 Trender som formar framtidens ledarskap

Klara Ks ledarskapspanel har tillsammans spanat fram hur vi kan framtidssäkra vårt ledarskap utifrån trender av både nationell och global karaktär. Har du till exempel koll på generation genväg eller

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR