skip to Main Content

Småföretagare: Isabelle Öhman Cirillo

Vi fortsätter att lyfta kvinnor som driver småföretag. Idag ställer vi frågor till Isabelle Öhman Cirillo, kommunikationsbyråchef.

Hallå där Isabelle Öhman Cirillo, ägare och grundare av kommunikationsbyrån Aspiring Idiots. Varför startade du egen låda?
– För mig har det liksom alltid legat och grott i bakhuvudet, men har tänkt att jag inte var redo eller intalat mig någon annan ursäkt. I maj förra året när jag nästan var klar på Hyper Island, så träffade jag min mentor. Den ena pusselbiten efter den andra föll på plats och jag tog steget att starta Aspiring Idiots. Utöver att jag kände att entreprenörskap var min grej, så kände jag mig också ganska klar med att jobba för andra. Det var lite som att vara konstnärsassistent men aldrig konstnären själv. Sedan ska man ju inte sticka under stolen med att jag har ett litet kontrollbehov som mår rätt bra av att kunna vara med och forma min framtid. Det blir liksom upp till mig att lösa uppgiften. 

Vad gör egentligen en kreativ kommunikationsbyrå?
– You tell me, haha. Den kreativa industrin är ju ganska fluffig när det kommer till titlar och termer, särkilt på svenska. Men det vi gör är att hjälpa varumärken att hitta sin “tribe”, att faktiskt nå dem som är intresserade av varumärket och vad de har att erbjuda.

Vi bygger en relation mellan varumärke och kund med hjälp av content, kommunikation och design. Hur och vad vi gör är olika beroende på behov och mål. I vissa fall handlar det om att designa en visuell identitet och tonalitet, vilket i princip innebär att sätta ett ansikte och röst till ett varumärke. I andra fall utvecklar vi koncept, strategier och producerar content. Ibland kliver vi in och föreläser och ibland håller vi i workshops om sociala medier hos företag som vill bli mer närvarande online. Lite som en kreativ gott & blandat-påse. 

Vad är det roligaste uppdraget du har gjort?
– Det roligaste uppdraget jag har gjort var faktiskt vårt första projekt som Aspiring, då vi fick ett uppdrag av IKEA. Det var en otroligt lärorik, rolig och utmanande upplevelse att starta med en så pass stor kund. Projektet var under tidspress men tillät en kreativ frihet och vi tog fram koncept som fick fantastisk feedback. Att höra det från en stor spelare var liksom den sista bekräftelsen och kicken jag behövde för att veta att jag var redo, kapabel och kunde få det här att verkligen fungera.

Inom kort lanseras Klara Ks nya profil, som du ju hjälpt oss att ta fram. Vad i Klara Ks själ var det du tog fasta på?
– JAAAA, jag är så taggad på att lansera er nya profil. I Klara Ks själ var det helt klart den eld och det driv som ni har i att förändra jämställdhetsnormer som jag först tog fasta på. Men även gemenskapen och ärligheten som finns i ert nätverk. Femininitet och nyanserna av de frågor ni tar upp var något jag använde som inspiration nära jag skapade er visuella identitet. 

I dessa underliga virustider är vardagen svår att förutse. Hur drabbas du av Corona och vad är din strategi framåt?
– Jag är väldigt van att jobba agilt, digitalt och lite vart som i världen, så omställningen att jobba hemifrån är inget större problem. Jag har dock börjat leka med lera för att få inspiration, något jag i vanliga fall kunde få av miljöombyte, ett mindre kladdigt alternativ.  För mig har kundrelationen alltid varit väldigt viktig och jag bygger partnerskap snarare än klient-byrå relationer, vilket jag tror gynnar mig i dagsläget. Vi har liksom varandras ryggar. Men det är klart att det är lite svårare tider och några roliga projekt vi hade i kikaren, har behövts läggas på hyllan tills vidare. Främst projekt med de kunder jag har i New York. 

Var ser du Aspiring Idiots om tio år?
– Den här frågan är populär och alltid lika svår! Jag är liksom fortfarande i fasen där jag formar Aspring och hittar vår verkliga nisch. Men om tio år så ser jag att Aspiring Idiots är en byrå med in-house produktion. Vi kommer göra kampanjer och koncept till varumärken som vill göra en skillnad, vågar ta risker, och vill vara med i vår resa att förändra sättet vi kommunicerar imorgon. Aspiring Idiots kommer vara en byrå utan ett hem, eller med massor av hem och ha projekt lite var som i världen. Ett hopp är att större betalande kunder kommer tillåta oss att göra fler pro bono-projekt, för organisationer som förtjänar att synas och höras. Om tio år så kommer vi också ha friheten att kunna göra passionsprojekt, ge liv till de idéer som inte fann ett hem i ett projekt med kund.


Namn: Isabelle Öhman Cirillo, Bello
Ålder: 29 
Bolag och år det grundades: Aspiring Idiots, 2019
Inspireras av: Min mentor, Abraham Asefaw, är en stor inspirationskälla för mig när det kommer till entreprenörskap. Rent visuellt har jag oändliga inspirationskällor, men en konstnär som inspirerar mig till att skapa är Sanja Marusic. Att skrolla hennes instagramkonto är som att dricka ett glas kreativ juice. Men sedan är musik typ som nyckeln för mig. Jag blir exempelvis inspirerad av Rapsody, en kvinnlig MC med ett unikt sätt att berätta en story. 


Läs mer om Aspiring Idiots här.

Back To Top
Sök