[vc_row][vc_column][vc_column_text]#metoo-uppropen visade på en förödande tystnadskultur på arbetsplatser inom alla sektorer och det blev uppenbart för allt fler arbetsgivare att anställda inte känt sig bekväma i att anmäla och rapportera. Eller så har man anmält, men incidenten har bedömts av och stannat hos den närmaste chefen.
Tillsammans med våra kunder har Klara K därför tagit fram tjänsten: “Jag rapporterar”.
Den gör det möjligt för anställda att till en tredje part anmäla incidenter rörande sexuella trakasserier på arbetsplatsen.
Klara K gör månadsvis en sammanställning med antal incidenter samt en årsrapport med analys av förändringstakt och förslag på åtgärder. Varken den som rapporterar (kan vara den som utsatts eller någon annan) eller den anmälningen berör namnges i rapporten. Däremot kan vi, om företaget/organisationen är tillräckligt stor, ange vilken avdelning, enhet eller region som personen med det oönskade beteendet arbetar på.
En rapport kan t ex kan se ut så här:
Januari: Inga incidenter rapporterade.
Februari: 2 incidenter rapporterade. Båda avser person som arbetar på ekonomiavdelningen.
Mars: 1 incident rapporterad. Avser person som arbetar på ekonomiavdelningen.
I exemplet ovan kan kunden se att en extra insats behöver göras på ekonomiavdelningen.
Kommer det in så många incidenter att vi bedömer läget som akut, återkopplar vi omgående. Gäller händelsen en incident som faller under brottsbalken, återkopplar vi i samråd med den som utsatts. I vårt nätverk finns terapeuter och jurister som kan bistå.
Tjänsten tecknas årsvis (6 månaders testperiod första året).
Välkommen att maila camilla@klara-k.se om du vill veta mer.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.
Fyll i formuläret eller ring direkt
Klara K AB
Org.nr: 559002-2371
Dataskyddspolicy – GDPR
I Klara K’s nätverk samlas kvinnor från olika branscher och sektorer regelbundet för att utbyta erfarenheter, fylla på med kunskap och energi samt lyssna till inspirerande gäster.
Faktureringsadress
Klara K AB
Högbergsgatan 99
118 54 Stockholm
Klara K AB
Org.nr: 559002-2371
Dataskyddspolicy – GDPR
Dessa avtalsvillkor gäller för företagsmedlemskap i Nätverk Stockholm och har accepterats senast när fakturan för första årets medlemskap betalats.
Medlemskapet är inte personligt utan samtliga platser är företagsplatser. Det innebär att ni kan byta ut personerna som deltar på träffarna. Ett medlemskap innebär en person per träff, vill ni vara fler personer på varje träff så krävs lika antal medlemskap som personer. Senast en vecka innan får ni information av oss om nästa träff och vi vill gärna att ni meddelar vem/vilka som kommer. Aktuellt program uppdateras löpande på www.klara-k.se.
12 500 kr exklusive moms per plats och år. Fakturering sker en gång per år i samband med att medlemskapet förnyas. Betalning skall vara oss tillhanda inom 10 dagar netto om inget annat överenskommits. Meddela oss om ni behöver längre förfallotid.
Bindningstid om tolv månader i taget med en månads uppsägningstid. Om medlemskapet inte sägs upp så förlängs medlemskapet automatiskt med ett år i taget. Det innebär att avtalet skall sägas upp senast en månad innan innevarande medlemsperiods utgång. Det framgår i bekräftelsen vilken startmånaden är för medlemskapet. (Ex: Om startmånaden är mars sägs medlemskapet upp senast den sista januari.)
Medlemskapet sägs upp skriftligen med ett mejl till info@klara-k.se.
Ändringar kan förekomma och vi försöker i så fall meddela det i god tid. (Ex: att en talare blir sjuk eller får förhinder.)
Medlemskapet får överlåtas till annan part. Meddela oss i så fall till vem och från och med när det ska gälla. Klara K har rätt att överlåta avtalet till annan part och detta meddelas i så fall skriftligen till medlemmarna. Vi hoppas att ni ska ha både glädje och nytta av ert/era medlemskap. Vi försöker besvara eventuella frågor så snabbt som möjligt, oftast samma dag.