Grottekvarnen och Fenja och Menja

Dela i dina nätverk

Nyligen rapporterades om hur den psykiska ohälsan för kvinnor på jobbet är större än för män. Den huvudsakliga orsaken är bristen på inflytande. Inte så sällan hänför män strukturella löneskillnader till att manliga yrken är mer fysiskt slitsamma. Vilket inte är en särskilt rimlig slutsats, om man tänker på den helt kvinnodominerade äldreomsorgen med sina tunga lyft av patienter.

Nåväl, grottekvarnen – vardagsslitet som aldrig tycks ta slut, där inflytandet är noll och intet, är inte ny. Det är däremot synen på att kvinnors arbete inte är fysiskt slitsamt! Den bottnar troligtvis i att vårt samhälle genomsyras av idén om kvinnan som det svaga könet. En modern företeelse. Fram till industrialismen var samhället beroende av både starka kvinnor och starka män. Men när alltfler kamerala roller skapades, som medförde inflytande i samhället, ville man hålla kvinnan utanför. Då skapades idén med kvinnan som en svag, känslig varelse som bäst höll sig inom hemmets trygga hägn. Bondebefolkningens kvinna var fortsatt av nöden stark, men det vinnande idealet blev svagheten.

Fenja och Menja vid Grottekvarnen.

Kung Frode köper av vännen Fjölne i Svitjod, slavkvinnorna Fenja och Menja. ”Stora och starka”. Väl tillbaka i Danmark sätter han dem vid kvarnen Grotte. Den är den tyngsta kvarnen av alla kvarnar, och kan mala precis allt ägaren önskar. Frode blir alltmer girig och kräver arbete dygnet runt och inte längre vila än så länge göken tiger mellan sina rop. Fenja och Menja får nog. De är inte bara starka, utan också trollkunniga. De sjunger en trollsång som mal död över Frode. Fenja och Menja hamnar dock i klorna på en ny arbetsgivare, som även han kräver 100% lojala medarbetare. Nu är stubinen kortare. ”Då spänner Fenja och Menja i raseri sina krafter och vrider kvarnen med sådan hast, att skeppet brister sönder under saltets tyngd, och Grottekvarnen och skeppet sjunker i havet”. På havets botten fortsätter Grottekvarnen att mala och göra havet salt. Kvarnens öga kan man fortfarande se i Malströmmens virvel vid Lofoten.


Vill du kommentera? Välkommen till vår Facebooksida!

Mer att utforska

Klara K-dagen

Klara K-dagen 2024

Framtidens ledarskap Ärligt talat, kommer ännu en stor omorganisation att lösa era problem eller är det något skav som ni försöker undvika? Och hur ska vi hantera den nya generationen

Nyheter

10 Trender som formar framtidens ledarskap

Klara Ks ledarskapspanel har tillsammans spanat fram hur vi kan framtidssäkra vårt ledarskap utifrån trender av både nationell och global karaktär. Har du till exempel koll på generation genväg eller

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.