En lyxig odyssé i italienska viner blev det när Klara K-nätverket träffade vinhuset Allegrinis ägare Marilisa Allegrini.
Marilisa Allegrini är sjätte generationens vinmakare och har lett det anrika vinhuset till att bli ett av de allra största. Hon är den andra kvinnan någonsin som prytt omslaget av det prestigefyllda magasinet Wine Spectator.
Allegrinis vingård, som har anor sedan 1630-talet, var ett ganska mediokert vinhus när Marilisa Allegrini och hennes bröder fick ta över rodret när pappan plötsligt avled 1983. Företaget omsatte då 100 000 euro och hade en volym på 8500 lådor per år. Idag omsätter de 35 miljoner euro och har en volym på nära 300 000 lådor per år.
Mycket fotarbete har krävts för att höja volymen och Marilisa Allegrini har mer än 200 resdagar per år. Att bygga personliga relationer med restaurangägare och andra vinimportörer är nyckeln. Tillsammans med ett gott vin, förstås.
Kultur och historia är andra framgångsfaktorer, menar Marilisa, och det framgår också tydligt av hennes gärningar. För en tid sedan köpte hon Villa della Torre som är byggt på 1500-talet och restaurerade upp det. Trenden med “den nya världens” viner bekymrar henne inte nämnvärt.
”I början var jag orolig. I t ex Argentina kan vinodlare ha väldigt stora odlingar och billig arbetskraft. I Italien har vi mindre ytor och vår arbetskraft är betydligt dyrare. Vår fördel är att vi i Italien har mer än 2000 olika druvor, medan Argentina har åtta. Dessutom finns det så mycket kultur och historia kopplat till våra viner. Älskar man vin så är det en viktig faktor.”
Allegrinis framgång är extra anmärkningsvärd med tanke på att Marilisa själv inte alls ville bli vinmakare. Hon drömde om att bli läkare. Hon fick argumentera hårt med sin pappa som till slut accepterade att hon studerade till sjukgymnast, då den utbildningen inte låg så långt bort. Att hon sedan gick tillbaka till familjeföretaget får vi väl ändå säga var tur för oss vinälskare!
Du hittar vinerna som provades här.