Dela i dina nätverk

Efter att ha föreläst om vikten av könsmixade grupper, kompetens och kopplingen till ledarskap och företagskultur under tio år i 15 olika länder och givetvis i Europas Knohult (Stockholm alltså), så kan jag slå fast att i grunden kommer samma första fråga upp överallt:

Hur engagera männen i frågor kring jämställdhet? 

Kan ni tänka er? Oavsett land så finns det ett grundmurat ointresse för jämställdhet. Under ytan alltså. Och hur ska vi få män att komma till seminarier i frågan? Frivilligt. Det brukar vara den andra frågan. Ja, en sak är säker, använd inte ordet jämställdhet, då försvinner de flesta män, så vad säga/skriva? Framtidens ledarskap? Eller lönsamhet kanske? Men nja, det är klurigt. För många är dom, nu förtiden, som hävdar att fler kvinnor i ledningen påverkar lönsamheten. Men det där är ett farligt svärd att använda, har jag lärt mig. Många män tolkar detta ironiskt som att det är kvinnor i sig, den biologiska varelsen, som är lönsam. Och det har mig veterligen ingen sagt (jodå, det finns några militanta feminister som hävdar detta, men de flesta av dessa har aldrig arbetat på ett företag, långt mindre suttit i någon företagsledning. De sitter i organisationer eller på våra lärosäten.) För det vet ju ni, och jag, att det är kompetensen som avgör, och det är personligheten och det är mixen i styrelsen eller ledningsgruppen, som möjligen kan göra skillnad. Det är vad rapporterna talar om. Sen är det en helt annan sak att många män ofta anställer kopior av sig själva. Jag tror dock inte att det är medvetet alla gånger, men det är svårt att tolka statistiken på annat sätt än att ”kopior” anställs. Det spelar nämligen ingen roll om det är mest kvinnor eller män anställda på ett företag/organisation/kommun, etc. Det är i alla fall flest män som får de tyngre chefspositionerna. Och det ser likadant ut i de företag jag varit på i olika länder. Må de vara USA eller Ryssland.

Organisationen Ledarna kom nyligen med sin Jämställdhetsbarometer för 2015 och Ledarnas ledare, Annika Elias slog fast att: … ”mansdominansen fortfarande är kompakt på de högsta chefspositionerna.” Och Elias efterlyser förebilder som träder fram! Inte bara snackar alltså. Träder fram!

Har ni hört det förut? Jag har hört samma sak de senaste 10 åren. (Jo men någon procent har det väl ändå ökat? Jepp det har det. Och staten är ju så duktiga, hör jag ibland i debatten t.ex. när det gäller generaldirektörer. Jaha, jaså. Går inte staten på kompetens alltså? Är dom PK?)

SÅ hur engagera män i ”frågan”?

  1. Männen måste vilja och våga själva. Männen måste se och tycka att det är något fel med rådande snedfördelning.
  2. Företagsledningar, och framförallt VD, måste vara föredöme och dela med sig av sin vision av ett bolag/organisation uppbyggt på kompetens, punkt.
  3. En 10 års plan läggas och en process måste starta.
  4. Män OCH kvinnor måste arbeta med frågan tillsammans.

Bland annat.

Vill männen detta? Vill kvinnorna? Nix, inte tillräckligt många av något kön är i grunden tillräckligt intresserade. Det spelar ingen roll att det finns goda exempel. De är för få. Och för osynliga. Och, framförallt, för tysta. Och det spelar ingen roll hur många rapporter och statistik vi visar och nickande och hummande tar till oss på seminarier, det är viljan och modet som saknas. Modet att stå upp och säga att ”här behövs ingen lagstiftning”. Typ. Men det gör dom väl, maktens män, säger allt det där? Ibland, jepp. Men nu väntar jag på förebilden! En ny SAS Carlzon som ju fick oss att prata service, en ny sådan, en gubbe med makt, inte en gumma, och han ska prata och göra jämställdhet. (Uttjatad ord eller hur, visst är ni liiiiite trötta på det där?) Han ska ge klara besked och införa åtgärder, action, debattera i media! Hallå Leif Johansson, Ericsson, Jens Spendrup, Svenskt Näringsliv, Carl-Henrik Svanberg, ordförande på BP och Volvo och den svenske Konungen! Träden fram i maktens herrar och genomför (inte prata!) och sjösätt planen fylld av konkreta och praktiska åtgärder.

Och om inte? Ja då blir det, naturligtvis, politik och beslut i riksdagen. Debatter i kammaren. Tyvärr. För då förstår ni själva hur segt och hur lång tid det kommer att ta innan flickorna åter ropa:

Befrielsen är inte bara nära, den är här!

Mer att utforska

Nyheter

Tre steg till jämställdhet

Det var i oktober förra året som Carina Elofsson Mumford klev på jobbet som HR-chef för Uppsalahem AB. Hon kom då närmast från Sandvik Coromant. Sedan dess har det kommunala

Nyheter

AI i jämställdhetens tjänst

Börsbolagens företagsledningar har blivit mer jämställda under det senaste året. Det visar siffror från Equalytics, som utvecklar en AI-modell för att automatiskt samla in jämställdhetsdata från de 330 bolagen på

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR