På temat värdegrunder diskuterade deltagarna på Klara K:s nätverksträffar i april hur man gör organisationens värdegrund till något mer än bara fina ord i en undanstoppad pärm.
Många synpunkter, tips och råd kom fram under samtalen, här har vi summerat några huvudpunkter:
Definiera
- Släng inte ut babyn med badvattnet. Om ni redan har en värdegrund som fungerar, utgå från den. Kanske behöver den kompletteras och redigeras något utifrån samtidens utmaningar.
- Om ni börjar från början, ta gärna hjälp av kunder, leverantörer och medarbetare. De känner er bäst.
- Undvik floskler och provtryck resultatet mot några som är kritiska.
Förmedla
- Oavsett om värdegrunden är helt ny, uppdaterad eller gammal, så förtjänar den en egen punkt på konferensen.
- Diskutera gärna vad motsatsen skulle innebära. Vilka risker skulle det medföra för företaget om inte värdegrunden efterlevs?
- Ett bra knep är att ha rollspel och testa värdegrunden utifrån olika dilemman. När säger vi nej till en affär för att den inte går i linje med värdegrunden? Kom ihåg: En värdegrund är värdelös om den aldrig får kosta.
Implementera
- Skapa naturliga kontrollpunkter för att se om en affär eller ett samarbete ligger i linje med värdegrunden.
- Använd värdeorden både internt och externt för att nöta in dem.
- Sanktioner. Att bryta mot värdegrunden måste ha en påföljd som är lika för alla.
Gå med i Klara K:s karriärnätverk! Vi finns i Stockholm och Uppsala. Klicka på respektive ort för att läsa mer.
Läs också:
Klara K:s Nätverk Stockholm nätverkslunchade med Nyamko Sabuni
Med forskningen som vapen. Nätverk Uppsala träffade Laura Hartman.