Värdegrund – så blir den mer än ord

Dela i dina nätverk

På temat värdegrunder diskuterade deltagarna på Klara K:s nätverksträffar i april hur man gör organisationens värdegrund till något mer än bara fina ord i en undanstoppad pärm.

Många synpunkter, tips och råd kom fram under samtalen, här har vi summerat några huvudpunkter:

Definiera

  • Släng inte ut babyn med badvattnet. Om ni redan har en värdegrund som fungerar, utgå från den. Kanske behöver den kompletteras och redigeras något utifrån samtidens utmaningar.
  • Om ni börjar från början, ta gärna hjälp av kunder, leverantörer och medarbetare. De känner er bäst.
  • Undvik floskler och provtryck resultatet mot några som är kritiska.

Förmedla

  • Oavsett om värdegrunden är helt ny, uppdaterad eller gammal, så förtjänar den en egen punkt på konferensen.
  • Diskutera gärna vad motsatsen skulle innebära. Vilka risker skulle det medföra för företaget om inte värdegrunden efterlevs?
  • Ett bra knep är att ha rollspel och testa värdegrunden utifrån olika dilemman. När säger vi nej till en affär för att den inte går i linje med värdegrunden? Kom ihåg: En värdegrund är värdelös om den aldrig får kosta.

Implementera

  • Skapa naturliga kontrollpunkter för att se om en affär eller ett samarbete ligger i linje med värdegrunden.
  • Använd värdeorden både internt och externt för att nöta in dem.
  • Sanktioner. Att bryta mot värdegrunden måste ha en påföljd som är lika för alla.

Gå med i Klara K:s karriärnätverk! Vi finns i Stockholm och Uppsala. Klicka på respektive ort för att läsa mer.

Läs också:

Klara K:s Nätverk Stockholm nätverkslunchade med Nyamko Sabuni

Med forskningen som vapen. Nätverk Uppsala träffade Laura Hartman.

Mer att utforska

Nyheter

Åsa Märs ny vd för Klara K

Klara K befinner sig i en expansiv fas och stärker nu sin ledningsgrupp genom att utse Åsa Märs till ny VD och delägare. Med över 15 års erfarenhet av strategiskt

Nyheter

Små nätverk gynnar kvinnors karriärer

Att nätverk gynnar både mäns och kvinnors karriärer är inget nytt under solen. Men hur vi nätverkar spelar roll. På Klara K har vi sedan starten 2007 sett klara bevis

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR