Nätverket tipsar: Så leder du i motstånd

Dela i dina nätverk

I en stor Gallupundersökning (som finns här) gjord i 142 länder om hur engagerade människor känner sig på jobbet hittar vi nattsvarta siffror.

Svaren kan delas in i tre kategorier.

  1. Medarbetare som känner engagemang, som bidrar med egna initiativ och som strävar mot uppsatta mål.  I Sverige var 16 procent av de svarande engagerade, att jämföra med bara 11 procent globalt.
  2. Oengagerade medarbetare som bara sitter av tiden, utan att bidra med sin energi. I Sverige var den här gruppen 73 procent, att jämföra med 63 procent globalt.
  3. Aktiva motståndare är medarbetare som saboterar för företaget. De orsakar olyckor, dålig stämning och producerar sämre. De är själva sjuka mer än andra, men orsakar också ohälsa hos sina chefer då de tar upp oproportioneligt med tid. I Sverige är den här gruppen 11 procent, jämfört med globalt på 24 procent.

På Klara K:s nätverksträffar i september var det den sista gruppen vi diskuterade. Hur leder vi i motstånd? Några av nätverkets tips har vi sammanfattat här:

  • Identifiera vilka som tillhör vilken grupp – be dina medarbetare definiera om de är anställda, medarbetare eller medledare.
  • Enskilda samtal – ta reda på orsaken till motstånd.
  • Isolera – i vissa lägen bör man se till att personer i grupp 3 inte får för stor påverkan på övriga medarbetare.
  • Förebyggande åtgärder – flera medlemmar tog hjälp av t ex psykologer som en del av medarbetarnas personliga utveckling.
  • Tydliga mål – var tydlig med vad du förväntar dig av varje medarbetare. Ibland är bristande engagemang ett uttryck för osäkerhet och rädsla.
  • Uppföljning, uppföljning, uppföljning.
  • Avveckla – ibland är det nödvändigt att skiljas åt.

Mer att utforska

Nyheter

Tre steg till jämställdhet

Det var i oktober förra året som Carina Elofsson Mumford klev på jobbet som HR-chef för Uppsalahem AB. Hon kom då närmast från Sandvik Coromant. Sedan dess har det kommunala

Nyheter

AI i jämställdhetens tjänst

Börsbolagens företagsledningar har blivit mer jämställda under det senaste året. Det visar siffror från Equalytics, som utvecklar en AI-modell för att automatiskt samla in jämställdhetsdata från de 330 bolagen på

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR