Värdegrund – så blir den mer än ord

Dela i dina nätverk

På temat värdegrunder diskuterade deltagarna på Klara K:s nätverksträffar i april hur man gör organisationens värdegrund till något mer än bara fina ord i en undanstoppad pärm.

Många synpunkter, tips och råd kom fram under samtalen, här har vi summerat några huvudpunkter:

Definiera

  • Släng inte ut babyn med badvattnet. Om ni redan har en värdegrund som fungerar, utgå från den. Kanske behöver den kompletteras och redigeras något utifrån samtidens utmaningar.
  • Om ni börjar från början, ta gärna hjälp av kunder, leverantörer och medarbetare. De känner er bäst.
  • Undvik floskler och provtryck resultatet mot några som är kritiska.

Förmedla

  • Oavsett om värdegrunden är helt ny, uppdaterad eller gammal, så förtjänar den en egen punkt på konferensen.
  • Diskutera gärna vad motsatsen skulle innebära. Vilka risker skulle det medföra för företaget om inte värdegrunden efterlevs?
  • Ett bra knep är att ha rollspel och testa värdegrunden utifrån olika dilemman. När säger vi nej till en affär för att den inte går i linje med värdegrunden? Kom ihåg: En värdegrund är värdelös om den aldrig får kosta.

Implementera

  • Skapa naturliga kontrollpunkter för att se om en affär eller ett samarbete ligger i linje med värdegrunden.
  • Använd värdeorden både internt och externt för att nöta in dem.
  • Sanktioner. Att bryta mot värdegrunden måste ha en påföljd som är lika för alla.

Gå med i Klara K:s karriärnätverk! Vi finns i Stockholm och Uppsala. Klicka på respektive ort för att läsa mer.

Läs också:

Klara K:s Nätverk Stockholm nätverkslunchade med Nyamko Sabuni

Med forskningen som vapen. Nätverk Uppsala träffade Laura Hartman.

Mer att utforska

Nyheter

Tre steg till jämställdhet

Det var i oktober förra året som Carina Elofsson Mumford klev på jobbet som HR-chef för Uppsalahem AB. Hon kom då närmast från Sandvik Coromant. Sedan dess har det kommunala

Nyheter

AI i jämställdhetens tjänst

Börsbolagens företagsledningar har blivit mer jämställda under det senaste året. Det visar siffror från Equalytics, som utvecklar en AI-modell för att automatiskt samla in jämställdhetsdata från de 330 bolagen på

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR