För några år sedan intervjuade jag 20-talet kvinnor (27 till 35 år) och samlade en del tips ”från kvinnor till kvinnor”. Blev en bok av det där. Dessa goda råd är oroande för män, om vi, män alltså, försöker förstå hur kvinnor ser på oss.

Några exempel på vad kvinnor säger att de måste tänka på under en intervju, mina kommentarer inom parentes:

Det sista citatet känner jag igen. Jag tror fortfarande att unga kvinnor kan tänkas vara intresserad av mig trots att den tiden är förbi. Jag tror, att dom tror, att jag är en 40-plus någonting, men jag borde veta att de ser en 63-åring, en morfar. Tragiskt, det är dags att jag växer upp.

Intervjuaren och samtalet

När någon söker ett jobb så har jag, konsulten, mycket makt, jag kan bestämma om den här personen ska gå vidare till företaget. Jag är ”experten” och jag kan öppna eller stänga dörren. Konsulter är människor, vi har bra och dåliga dagar. Ingen bra kombination, dålig dag och makt samtidigt. Och in i mitt rum kommer du…

Samtal är mycket avgörande i en människas liv, alla vill vi bli förstådda, sedda och bekräftade. Rekryteringssamtalet kan vara ett av de viktigaste. Men kommunikationens förutsättningar är olika för män och kvinnor. Redan som liten pojke lär sig mannen att göra sin stämma hörd och förväntar sig att bli tagen på allvar. Och en man tillåts oftast att ta plats och han tar för givet att andra lyssnar på hans åsikter. Ofta, dock inte alltid.

För flickor och kvinnor är det, som ni vet, annorlunda. De flesta har varken i hemmet eller i skolan fått någon träning i, eller uppskattning för, att höras eller ta plats. Och många män har fått lära sig att det blir för långa och för känslorelaterade utläggningar om kvinnor ges plats. Problemet för de flesta kvinnor är att de tror att män, liksom de själva, är intresserade av att prata ut och att mötas på ett vuxet plan.

Män har fördomar

Det första du som kvinna kan utgå ifrån, utan att du ska känna att du generaliserar eller har fördomar om män, är att män har fördomar. Om kvinnor. Oavsett om rekryteraren är ung eller gammal så har han en snedvriden bild när det sitter en kvinna framför honom. Det blir din uppgift att se till att ni pratar om och menar samma saker. Det handlar om att du ska göra dig förstådd. Han har bilder av sin eventuella syster, sin egen fru eller mamma på näthinnan och tror sig då kunna veta hur kvinnor generellt fungerar. Din viktigaste uppgift blir nu att få honom att inse att du är en enskild individ och inte en representant för hela kvinnosläktet.

På samtliga arbetsplatser där jag arbetat har vi alltid kommenterat kvinnors utseende, på såväl företaget som på rekryteringsbyråer. Det är förmodligen mänskligt, kvinnor gör säkert samma sak. MEN, det är män som bestämmer, jodå, och det är våra normer och värderingar som belönas, det är vi som styr. Enkelt uttryckt, det är bättre att se ut som Nicole Kidman än Pippi Långstrump.

Anna Wahl

Innan jag anklagas för gubbsjuka och fördomar vill jag tillägga att professor Anna Wahl, på KTH i Stockholm, i flera böcker visat på att samspelet mellan kvinnor och män försiggår på flera olika nivåer och inte sällan har en sexuell laddning. Fördomar och förutfattade meningar haglar i rummet under ett möte. I böckerna ”Ironi och sexualitet” samt ”Det ordnar sig”, visar hon att mötet mellan kvinnor och män alltid har flera dolda agendor. Det finns ofta underliggande motiv, som är svåra att ta på – om man inte är medveten om spelets regler. Men det här visste ni väl redan? Läs Anna Wahls böcker!


Vill du kommentera? Välkommen till vår Facebooksida!

Åsa Märs

Åsa Märs

Åsa är en erfaren förändringsledare som hjälper och agerar rådgivare för kommunikationsavdelningar i flera organisationer. De sista 15 åren har hon drivit större utvecklingsuppdrag och varumärkesförflyttningar. Utvecklingsarbetet har byggt på analys, förankring och medlemsengagemang. Som konsult leder Åsa många tunga opinions- och PR-projekt för stora organisationer. Åsa har arbetat som kommunikation- och planeringschef på LO och kommunikationschef på IF Metall och Polisförbundet.

Camilla Wagner

Camilla är tidigare ekonomijournalist med lång erfarenhet som ledarskapskonsult. I mer än 25 år har hon bevakat jämställdhet i svenskt näringsliv och var ansvarig för listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2000-2012. Med konkreta exempel och skarpa analyser tydliggör Camilla vilka hinder som ligger i vägen för jämställdhet och inkludering, vilka effekter det får och hur vägen framåt ser ut.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller ring direkt

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR

Bli medlem i Klara K-nätverket

Klara K är ett nätverk…

Klara K Management & Communication AB
Org.nr: 559485-5263
Dataskyddspolicy – GDPR