skip to Main Content

Småföretagare: Camilla Thulin

Känslan för kvalitet har funnits med sedan barnsben och idag väljer kungligheter, popstjärnor, partiledare och medieprofiler hennes design. I Klara Ks serie om småföretagande kvinnor har vi träffat vår egen favoritdesigner, Camilla Thulin.

Hallå där, Camilla Thulin, ägare och grundare av modehuset med samma namn. Vad fick dig att starta eget?
– Jag startade ett Kommanditbolag direkt efter Beckmans -85, kände nog att det inte fanns något arbete för mig därute. Min specialitet var illustration, underkläder och riktig vintage, dvs Dior, Märthaskolan och annat flott. Mitt första uppdrag jag fick efter skolan var att illustrera lite för Amelia Adamo då hon var chef för Aftonbladet Söndag i mitten av 80-talet.

Vad har du för vision för ditt företag?
– Jag har nog aldrig haft någon specifik vision, bara att jag och mina kollegor måste kunna försörja oss och betala skatt. Jag var designkonsult åt Miss Mary of Sweden under många år, har arbetat med scenkläder länge och på de stora institutionsteatrarna. Så jag har alltid arbetat som frilans, som stylist, författarinna, seminariehållare, kostymdesigner och ibland förpackningsdesigner. Det har blivit som det blivit, det blir nog så när man har många strängar på sin lyra. Klänningsmärket började jag med för 10 år sedan. Visionen för det är att göra plagg som passar många kvinnor, oavsett åldersgrupp och storlek.

Det sägs att du bestämde dig för att arbeta med vackra kläder när du som liten flicka var inne i en Myrornabutik. Stämmer det?
– Jag har alltid fått klä ut mig i Märthaskolan och Lejaklänningar när jag var liten. Mina föräldrar var måna om kvalitet på alla håll och kanter. Min mamma har alltid klätt sig elegant i Pucci och YSL, hon gick på Märthaskolan en gång i tiden. Ärvde både hennes och farmors kläder, så snobberiet började tidigt. På Myrorna kunde jag som liten skilja agnarna från vetet tidigt. Där kunde jag fynda lyx för ingenting eftersom jag var bevandrad i märken och kvaliteter, svenska som utländska. Nuförtiden kryllar det mest av lågprismärken på Myrorna och liknande butiker, men det går att fynda om man har tid och går ofta. Dessvärre är jag klar med inhandlande av riktiga vintageplagg, det kan hända att någon riktigt fin pjäs från Kerry Taylor Auction kan hitta in i min garderob, senast en makalös minkpäls från 70-talet, från en lyxkörsnär i London.

Du har ju klätt kungligheter, stylat partiledare och gjort oändligt med scenkläder. Vad är det allra roligaste du har gjort?
– Jag har gjort så mycket roliga och tokiga jobb. När vi åkte runt i världen med Army of Lovers hade vi kul i lyxiga privatplan, makalösa hotell och ryska datjor. Allt är roligt, som att vara och jobba hos kollegorna på MalmöOperan, ha visning på Riddarhuset, sy någon fantastisk brudklänning eller ge bort något till någon som behöver.

Hur har Coronapandemin påverkat din verksamhet?
– Vi jobbar ju i en bransch som man kanske inte bryr sig om så mycket när man sitter hemma på kammaren, så givetvis har det blivit problem för detaljhandel och webbshoppar som saluför kläder, skor och kosmetik. Tack och lov har vi alltid något att göra men givetvis har arbetsbördan blivit mycket mindre, så vi har kortare arbetstider och några stycken är hemma.

Om du inte kunde misslyckas vad skulle du vilja göra då?
– Då hade jag blivit hjärnkirurg!

Vilket är ditt bästa tips till oss som tycker att social distansering är urtrist?
– Laga lite god mat, ta ett glas vin och ring upp och gagga med någon. Promenera och förkovra dig med nyheter och annat. Babbla i telefon är väl fantastiskt!


Namn: Camilla Thulin, 59 år
Företag: Camilla Thulin Design AB och Créateur Camilla Thulin AB
Grundat: 1992 och 2016
Inspireras av: Historia


camillathulin.se hittar du just nu Camillas färgsprakande vår- och sommarkollektion.

Back To Top
Sök