skip to Main Content

Småföretagare: Susanne Özmete

I vår serie om småföretagare under coronakrisen har vi idag ställt frågor till Susanne Özmete, som 2007 var en av dem som startade Klara K och som har drivit flera företag sedan dess.

Hallå där, serieentreprenör Susanne Özmete! Sist vi skrev om dig drev du ett karriärprogram för kvinnor. Idag har du en ny ”baby”, Lov’nloc. Berätta, hur kom den idén till?
– Jag tog en fika med Daniel Stipich som då jobbat som Marknadschef på NK i sju år. Vi började prata om vad vi drömde om att göra och insåg ganska snabbt att vi suttit och funderat på ganska exakt samma sak. Idén till LOV’NLOC kommer från alla de hänglås som hänger på broar i bl a Paris, Rom och Venedig. Symboliken har vi fört över i låset på våra armband och tanken är att man ska ”lovelocka” dem man älskar. Vår vision är att kärleken är obegränsad och att den bör delas, det behövs speciellt i tider som dessa.

Spännena kommer från Kina, skinnet från norra Italien och tillverkningen sker i Spanien. Kan man anta att Corona påverkar er?
– Vi har blivit drabbade av coronaviruset i alla led. Själva låset tillverkas på samma fabrik där både Samsonite och Mont Blanc har sin produktion. Tack och lov beställde vi hem extra mycket inför det kinesiska nyåret då vi antog att det skulle bli svårt att få hem större volymer. De har haft stängt sedan dess och precis öppnat upp på halvfart. Vårt garveri ligger i Lombardiet och vi hann precis få ut allt skinn för sommarens kollektion innan de stängde ner allt. I förrgår fick vi så hem hela sommarkollektionen som vi gör i Ubrique i Spanien, och igår mailade ateljén och sa att myndigheterna stängt ner dem. Så vi har klarat oss igenom hela produktionsledet med en hårsmån, puh.

Er försäljning sker ju främst över webben. Betyder det att ni inte drabbas försäljningsmässigt nu?
– Det är tvärnit för oss också, precis som för nästan alla andra. Vi tror att kunder avvaktar med att handla just nu eftersom man ändå inte går någonstans, knappt träffar kollegor eller vänner och då är behovet av nya kläder och smycken litet. Men vi tror och hoppas att vårt budskap om att sprida kärlek, speciellt i dessa tider, gör att fler och fler vill ”lovelocka” sina nära och kära. Eller varför inte sig själv?

2007 grundade ju du, tillsammans med Anna Cederquist, Klara K. Vad har nätverk betytt för dig?
– Oj, det har betytt otroligt mycket för mig – både personligen och arbetsmässigt. Jag har haft förmånen att få träffa så många fantastiska kvinnor som ställer upp med både sin tid och sitt engagemang för att göra livet lite lättare för andra kvinnor. Att få vara en del av det har varit otroligt mäktigt, samtidigt som det har varit väldigt roligt. För mig är det viktigt att fortsätta vara engagerad i nätverk för kvinnor och att lyfta fram yngre kvinnor – i år ska jag få vara mentor till en ung tjej som precis gjort klart sin utbildning. Mitt bästa tips till alla kvinnor är att gå med i ett nätverk, för kvinnor, eftersom det gör så stor skillnad.


Namn: Susanne Özmete
Ålder: 54 år
Företag: Lov’nloc, grundat i oktober 2019
Imponeras av: Personer som vågar stå upp för andra


Vill du ”lovelocka” någon du älskar? Se hela kollektionen och beställ här.

Back To Top
Sök